Auto BTW en BPM berekenen

Auto op de zaak? Koop dan een BTW auto, zo simpel is het! Lang niet alle auto’s die te koop worden aangeboden is een BTW auto. Selecteer simpelweg in de filters van de zoekfunctie of het een BTW auto moet zijn of niet. Dat is alles! Dit artikel gaat met name over de BPM en hoe BPM berekent dient te worden. Via kenteken zoeken kunt u nagaan of het een marge of btw auto betreft.

Wist je dat je duizenden euro’s kunt besparen door je Rest BPM correct te berekenen? Veel autokopers maken kostbare fouten bij het berekenen van hun Rest BPM, vooral bij auto’s uit het buitenland. Deze fouten kunnen leiden tot onverwachte extra kosten of zelfs boetes van de Belastingdienst.

Gelukkig hoeft Rest BPM berekenen niet ingewikkeld te zijn. Met de juiste aanpak en informatie kun je dit zelf doen in slechts drie stappen. Of je nu een auto uit het buitenland koopt of een zakelijke auto op bedrijfsnaam wilt zetten, een nauwkeurige BPM berekening is essentieel.

Wat is Rest BPM en hoe berekenen

Rest BPM is het resterende deel van de oorspronkelijke BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) dat je moet betalen bij het importeren van een gebruikte auto.

Bij de aanschaf van een nieuwe auto in Nederland is de BPM al verwerkt in de aankoopprijs. Wanneer je echter een auto uit het buitenland importeert, moet je nog een deel van deze belasting betalen – dit noemen we Rest BPM. De hoogte van dit bedrag hangt af van verschillende factoren, zoals de leeftijd van de auto en de kilometerstand.

Situaties waarbij Rest BPM berekening nodig is

Je moet Rest BPM berekenen en betalen in de volgende situaties:

  • Bij import van een tweedehands auto uit het buitenland
  • Bij verkoop van een bestelauto jonger dan 5 jaar aan een particulier
  • Wanneer je niet meer voldoet aan de voorwaarden voor de ondernemersregeling
  • Als je minder dan 10% van het totale aantal kilometers zakelijk rijdt

Wettelijke vereisten en deadlines

Voor de berekening van Rest BPM kun je kiezen uit drie officiële methodes:

  • Forfaitaire tabel methode: gebaseerd op de periode sinds eerste ingebruikname
  • Koerslijst methode: gebruikt branche-erkende koerslijsten voor waardebepaling
  • Taxatie methode: voor auto’s met bovengemiddelde gebruiksschade

Je moet binnen één maand na wijziging van de situatie aangifte doen met het formulier ‘Aangifte rest-bpm’. Let op: als je te weinig BPM aangeeft of betaalt, riskeer je een naheffingsaanslag en mogelijk een boete.

De berekening van Rest BPM is maatwerk, waarbij je zelf mag kiezen welke berekeningsmethode het meest voordelig is voor jouw situatie 6. Het is belangrijk om deze keuze zorgvuldig te maken, aangezien dit aanzienlijke financiële gevolgen kan hebben.

Verzamel de benodigde documentatie

Om je Rest BPM correct te berekenen, begin je met het verzamelen van alle benodigde documenten. Een complete documentatie is essentieel voor een succesvolle BPM-aangifte.

Essentiële documenten voor BPM berekening

Voor een correcte BPM-berekening heb je de volgende documenten nodig:

  • CO2-uitstoot gegevens van je auto (te vinden bij RDW keuringsgegevens)
  • Netto-catalogusprijs van een vergelijkbaar motorvoertuig
  • Kentekenbewijs of registratiedocumenten
  • Factuur of koopovereenkomst van de auto
  • RDW keuringsrapport

Waar vind je de juiste gegevens

De benodigde informatie kun je op verschillende plekken vinden. De CO2-uitstoot wordt door de RDW geregistreerd voor elk type personenauto met een Europese typegoedkeuring. De netto-catalogusprijs vind je door online te zoeken naar motorvoertuiggegevens van vergelijkbare auto’s.

Belangrijk: gebruik alleen officiële bronnen voor je documentatie. De Belastingdienst accepteert geen buitenlandse koerslijsten voor het vaststellen van het afschrijvingspercentage in Nederland.

Checklist voor complete documentatie

Voordat je je BPM-aangifte indient, controleer je of je beschikt over:

  1. Basisgegevens auto
  2. Datum eerste toelating
  3. Kilometerstand
  4. CO2-uitstoot in gr/km
  5. Motorspecificaties (kW/pk)
  6. Waardebepaling documenten
  7. Koerslijst of
  8. Taxatierapport (bij bovengemiddelde gebruiksschade) of
  9. Forfaitaire afschrijvingstabel
  10. Aanvullende documenten
  11. Volledig ingevuld en ondertekend aangifteformulier
  12. RDW keuringsrapport
  13. Eerste 6 pagina’s van het aangifteformulier

Let op: in het kader van verduurzaming is het niet meer nodig om de oorspronkelijke “Bijlage B” bij je aangifte mee te sturen. Zorg wel dat je alle documenten in een gefrankeerde envelop verstuurt naar het juiste adres van de Belastingdienst.

Kies de berekeningsmethode

Bij het berekenen van je Rest BPM heb je de keuze uit drie officiële berekeningsmethodes. De juiste keuze kan je duizenden euro’s besparen, dus het loont om alle opties zorgvuldig te overwegen.

Methode Beste voor Belangrijkste Vereiste
Forfaitaire tabel Standaard import Leeftijd auto
Koerslijst Specifieke modellen Branche-erkende lijst
Taxatie Auto’s met schade Onafhankelijke taxateur

Forfaitaire tabel methode

De forfaitaire tabel is de standaardmethode van de Belastingdienst. Deze methode kijkt alleen naar de leeftijd van je auto vanaf de eerste toelating tot de datum van RDW-goedkeuring. Voor een auto van 18 maanden oud krijg je bijvoorbeeld een korting van 42% op de oorspronkelijke BPM.

Voordeel: deze methode is eenvoudig en snel. Je hoeft alleen de leeftijd van je auto te weten.

Koerslijst methode

Bij de koerslijstmethode gebruik je een branche-erkende koerslijst om de waardedaling van je auto te bepalen. Deze methode mag je alleen gebruiken als je auto veilig aan het verkeer kan deelnemen en geen grote schades of gebreken heeft.

De koerslijst moet voldoen aan specifieke eisen:

  • Moet een in Nederland gebruikelijke koerslijst zijn
  • Moet historische verkoopwaarde en inkoopwaarde bevatten
  • Mag niet ouder zijn dan de RDW keuringsdatum

Taxatie methode

De taxatiemethode is vooral interessant voor auto’s met meer dan normale gebruiksschade of voor voertuigen die niet in een koerslijst voorkomen. Een onafhankelijke, erkende taxateur bepaalt hierbij de werkelijke waarde van je auto.

Belangrijk: de waardevermindering door schade mag maximaal 31% zijn van de herstelkosten. Wil je een hoger percentage gebruiken? Dan moet de taxateur dit grondig onderbouwen met meer dan alleen verwijzingen naar autosegment, leeftijd of kilometerstand.

Je mag zelf kiezen welke methode je gebruikt, maar je keuze is definitief. Het is daarom verstandig om vooraf alle methodes door te rekenen. De Belastingdienst zal je niet adviseren over de voordeligste methode – ze sturen je eerder richting een regime dat de schatkist het meeste oplevert.

Pro tip: laat je niet leiden door wat de Belastingdienst suggereert. Alle methodes zijn even legaal, maar kunnen zeer verschillende uitkomsten hebben.

Bereken de Rest BPM

Nu je de juiste methode hebt gekozen en alle documenten hebt verzameld, is het tijd om de daadwerkelijke Rest BPM berekening uit te voeren.

Stapsgewijze berekening uitgelegd

Voor een nauwkeurige Rest BPM berekening volg je deze stappen:

  1. Bepaal de bruto BPM
  2. Vermenigvuldig de cataloguswaarde met het CO2-uitstootpercentage
  3. Bij dieselvoertuigen: voeg €106,07 per gram CO2-uitstoot boven 71 gr/km toe
  4. Bereken de afschrijving
  5. Bij forfaitaire methode: gebruik het percentage uit de tabel
  6. Bij koerslijst: vergelijk huidige waarde met oorspronkelijke waarde
  7. Bij taxatie: laat waardevermindering vaststellen
  8. Trek de afschrijving af van de bruto BPM

Praktische rekenvoorbeelden

Voorbeeld met forfaitaire methode: Stel, je importeert een BMW 530i van 18 maanden oud. De oorspronkelijke BPM was €6.578. Na 18 maanden krijg je 42% korting op dit bedrag. De Rest BPM wordt dan: €6.578 – (42% van €6.578) = €3.815,24

Voorbeeld met koerslijst: als de oorspronkelijke cataloguswaarde €80.000 was en de auto volgens de koerslijst nu €40.000 waard is, krijg je 50% korting op de oorspronkelijke BPM.

Veelgemaakte fouten vermijden

Fout Gevolg Oplossing
Gebruik gratis online calculators Te hoge BPM-indicatie Gebruik officiële berekeningsmethodes
Direct herstel na taxatie Verlies BPM-voordeel Wacht op goedkeuring Belastingdienst
Onvolledige documentatie Afwijzing aangifte Zorg voor complete onderbouwing

Belangrijke aandachtspunten:

  • Wacht met reparaties tot na de BPM-goedkeuring
  • Bewaar alle berekeningen en ondersteunende documenten
  • Bij twijfel: laat je berekening controleren door een specialist

Voor auto’s met een eerste toelating vanaf 2020 moet je de WLTP-norm gebruiken voor CO2-uitstoot. Bij oudere auto’s mag je de NEDC-norm hanteren.

Controleer en verifieer de berekening

Een zorgvuldige controle van je Rest BPM berekening kan je veel geld en zorgen besparen. De Belastingdienst hanteert strenge regels voor BPM-aangiftes, dus het is cruciaal om je berekening grondig te verifiëren voordat je deze indient.

Belangrijke controlepunten

Voor een waterdichte BPM-berekening moet je deze essentiële punten controleren:

  • CO2-uitstoot verificatie: controleer of je de juiste meetmethode gebruikt. Voor auto’s vanaf juli 2020 moet je de WLTP-waarde gebruiken
  • Afschrijvingspercentage: verifieer of je de meest voordelige afschrijvingsmethode hebt gekozen
  • Documentatie compleet: zorg dat alle bewijsstukken aanwezig zijn voor je gekozen berekeningsmethode
  • Tijdslimiet check: controleer of je binnen de wettelijke termijn blijft voor je aangifte
Controlepunt Wat te checken Waarom belangrijk
CO2-waarden NEDC of WLTP Bepaalt basis BPM
Datum eerste toelating Exacte datum Beïnvloedt afschrijving
Schaderegistratie Bij taxatiemethode Kan BPM verlagen

Online tools en calculators

Er zijn verschillende online tools beschikbaar voor het controleren van je BPM-berekening:

Officiële calculators:

  • Belastingdienst BPM-calculator: voor basisberekeningen
  • RDW-calculator: voor verificatie van voertuiggegevens

Let op: gratis online calculators geven vaak alleen een indicatie en kunnen tot een te hoge BPM-berekening leiden. Gebruik deze tools alleen als eerste controle, niet als definitieve berekening.

Professionele verificatie

In bepaalde situaties is het verstandig om je berekening professioneel te laten controleren:

Wanneer professionele controle raadzaam is:

  • Bij import van luxe voertuigen (vanwege hoge bedragen)
  • Als je verschillende berekeningsmethodes wilt vergelijken
  • Bij auto’s met significante schade
  • Wanneer je twijfelt over de CO2-uitstoot gegevens

Voor slechts €60 (excl. BTW) kun je een volledige professionele controle laten uitvoeren van je BPM-berekening. Deze investering kan zich terugverdienen door:

  • Voorkoming van kostbare fouten
  • Identificatie van extra besparingsmogelijkheden
  • Zekerheid over correcte berekening

Belangrijke waarschuwing: wacht met het herstellen van eventuele schade tot de Belastingdienst je berekening heeft goedgekeurd. De Belastingdienst kan namelijk een controle uitvoeren om te verifiëren of de opgegeven schade overeenkomt met de werkelijkheid.

Voor extra zekerheid kun je gebruik maken van een erkend importbedrijf dat werkt met hetzelfde calculatieprogramma als de Belastingdienst Douane. Dit voorkomt onverwachte extra kosten, naheffingen of vertragingen.

Bewaar alle berekeningen, screenshots van gebruikte tools en correspondentie met experts zorgvuldig. Dit kan van pas komen als de Belastingdienst aanvullende vragen stelt over je BPM-aangifte.

BPM berekenen

Rest BPM berekenen hoeft niet ingewikkeld te zijn als je de juiste stappen volgt. Met de drie beschikbare berekeningsmethodes – forfaitair, koerslijst of taxatie – kies je de aanpak die het beste bij jouw situatie past en het meeste geld bespaart.

Zorgvuldige documentatie en nauwkeurige berekeningen vormen de basis voor een succesvolle BPM-aangifte. Door alle stappen op te volgen en je berekening grondig te controleren, voorkom je kostbare fouten en onnodige naheffingen van de Belastingdienst.

Vergeet niet dat elke situatie uniek is. Twijfel je over je berekening? Laat deze dan controleren door een specialist. De kleine investering in professioneel advies kan zich ruimschoots terugverdienen door een lagere BPM-aanslag.